SLOW RUNNING GROET

21 januari 2019
Witte kerkje Groet

Witte kerkje Groet

Ons dorpje Groet staat bekend om de jaarlijkse ‘Groet uit Schoorl-Run’. Enorme aantallen hardlopers proberen begin februari zo hard mogelijk te lopen. Maar in Groet kan het ook anders: slow running. Hardlopen zonder stress, met aandacht voor je lichaam, zonder forceren, zonder buiten adem te raken.

Je kunt hiermee beginnen onder leiding van ademtherapeut Borg Diem Groeneveld. Hij houdt ook van hardlopen, maar doet niet meer en loopt niet harder dan waar zijn lijf zin in heeft. Als hij merkt dat hij buiten adem raakt, mindert hij vaart of last hij een wandelpauze in. Hij merkt vanzelf wanneer zijn lijf weer verder kan en wil. Dat hoeft helemaal niet lang te duren. Alleen maar even de druk eraf halen van door moeten, doet al heel veel goeds.

five finger shoes

five finger shoes

Barefoot running

Hij is ook fervent voorstander van ‘barefoot-running.’ Op het strand kan dat echt op je blote voeten, in de duinen en bossen met ‘five fingershoes‘. Dit zijn hele dunnen schoentjes, die vooral bescherming bieden tegen het oplopen van wondjes aan scherpe dingen op het pad.

Adem

De grootste belemmering om lekker te lopen is de adem. Daarom is begeleiding door een ademtherapeut zo belangrijk. Als inleiding op het hardlopen doet hij oefeningen met je waardoor je soepeler kunt bewegen en de adem makkelijker zijn gang kan gaan. Ook maakt hij je attent op overbodige inspanning en spanning die je levert tijdens het hardlopen. Soms kan het nodig zijn enkele adembehandelingen af te spreken, zodat je adem makkelijker zijn natuurlijke weg kan vinden.

Opbouw

Uiteraard is de opbouw van je training enorm belangrijk. Onderschat niet hoeveel tijd dat neemt, vooral in het begin. Maar het zal je lijf goed doen. Geduld wordt beloond. Wilskracht niet. Het scheelt een hoop spierpijn en vermoeidheid. Want als je lijf een grote inspanning niet gewend is, kan het ook niet goed afvalstoffen afvoeren. Dus veel schoon, gefilterd water drinken en waar nodig een portie extra mineralen. Hierover krijg je vanzelfsprekend advies van Borg Groeneveld.

Afbouw

De periode van begeleiding zal bij iedereen anders zijn. Maar op den duur -en liefst zo snel mogelijk- kun je zelf heel goed merken wat je lijf aan kan. Dan kuin je natuurlijk prima op eigen houtje lekker gaan slowrunnen in de duinen van Groet, op het strand of elders op een mooie locatie.

Neem contact op met Borg Diem Groeneveld via het contactformulier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

‹ Vorig bericht Volgend bericht › Overzicht