Onzekerheid

26 februari 2020

Je denkt dat je mening niet belangrijk is. Je denkt dat anderen alles beter weten en beter kunnen. Je denkt dat er niemand naar je luistert. Je gedachten draaien steeds in kringetjes rond. En je komt geen steek verder.

Weg uit je hoofd

 Dat steeds opnieuw overdenken, constant piekeren, redeneren in cirkeltjes. Hoe kan je dat aanpakken? We denken om niet te hoeven voelen. Zo gaat het denken een eigen leven leiden.

Hoe kan je onzekerheid aanpakken?

Als je terug kunt gaan naar het voelen, is verandering mogelijk. Dan kun je een balans laten ontstaan tussen denken en voelen. En vanuit het voelen kun je spontaan zijn, boos zijn op iemand, onbezorgd genieten, actief zijn en uitrusten.
Er zijn verschillende manieren om je onzekerheid aan te pakken die ik hieronder uitleg. 

De Zintuigen

Denk bij voelen niet direct aan emoties, maar voelen via de zintuigen: via aanraken, druk, zien, horen, ruiken en proeven. Een extra zintuig zou je de propriocepsis kunnen noemen. Daarmee neem je je lichaam waar: je voelt dat je armen en benen hebt, dat je ze kunt bewegen. Je kunt voelen hoe een koude of warme drank aankomt in de maag. Je kunt voelen dat je gespannen schouders hebt of spierpijn. Pijn kan je heel goed helpen om je lijf weer te gaan voelen, terwijl je pijn juist vaak niet wil  voelen! Bij pijn kun je vaak nauwelijks meer denken. Maar aandacht voor pijn heeft ook voordelen!

Het gaan voelen van je lichaam gaat niet vanzelf. Je moet daar moeite voor doen en geduld hebben. En meestal heb je daar iemand bij nodig. Het is zo verleidelijk om weer in het denken te gaan zitten. En in het begin denk je nog steeds dat je niks voelt.

Ademhaling

Ook je adem kan je helpen in je onzekerheid. In verbinding zijn met je adem. Je adem niet inhouden maar laten stromen, zijn allemaal manieren om meer aanwezig te zijn. En om op een natuurlijke manier om te gaan met de situatie waarin je je bevindt.

Jezelf zijn begint met contact te maken met je lichaam. Dat lijkt heel onschuldig, maar is werkelijk fundamenteel. Maar ik voel mijn lichaam toch, zeg je dan. Ja natuurlijk. Maar hoe doe je dat? Wat voel je van je lichaam? En wat voel je niet? Daarvoor heb ik een oefening.

Oefening: meer aanwezig zijn

Ga met je aandacht naar een stukje van je lichaam dat je goed kunt voelen. Ga bijvoorbeeld met je aandacht naar één hand. Neem de tijd om deze hand te bekijken: handpalm, handrug, duim. Kijk naar vorm, kleur, kijk naar groeven, strepen, aderen, wat je maar opvalt. Ga nu met je andere hand deze hand aanraken en aftasten. Doe dit rustig en met aandacht. Wat valt je op? Temperatuurverschil? Druk? Het geluid dat de handen met elkaar maken? Houd je handen uit elkaar en voel het verschil: hoe voelt de hand die je aandacht hebt gegeven? Hoe voelt de hand die geen aandacht heeft gehad? Heb je behoefte om je andere hand ook aandacht te geven? Doe dat dan. Maar het hoeft niet. Als je klaar bent, neem dan de tijd om na te voelen. Wat doet het met je om zo’n klein gedeelte van je lichaam aandacht te geven, om het te voelen?

Het resultaat

Uiteraard voelt iedereen iets anders. Misschien vond je het fijn en ben je overtuigd zoiets vaker te moeten doen om je meer bij jezelf te voelen. Misschien vond je het vervelend, tijdrovend, onzinnig, kon je je aandacht er niet bijhouden of was er andere afleiding.

Dat het niet zo makkelijk ging, ligt eigenlijk voor de hand. Als je niet gewend bent om je lichaam aandacht te geven, dan is ieder begin stroef. Dan moet je wel iets in jezelf overwinnen.

Dat vraagt soms de inzet van een begeleider. Een ademtherapeut bijvoorbeeld. Dat is iemand die gewend is dit soort processen te begeleiden totdat je meer bij jezelf bent, meer vertrouwen op eigen kunnen hebt. Ook hij (of zij) heeft het moeten leren. In de tegenwoordige tijd is het niet meer vanzelfsprekend dat we een hechte verbinding hebben met ons lichaam. Dat is –zonder dat je het beseft- de oorzaak van onzekerheid.  

Je onzekerheid aanpakken

Je onzekerheid overwinnen is een geleidelijk proces. Je lijf voelen is daarin heel belangrijk. Het maakt alles relatief. Ook je onzekerheid is dan niet meer zo absoluut en alles bepalend.

Maar red je dat in je eentje? Meestal heb je onbewuste redenen om je onzekerheid te koesteren. Ben je er teveel aan gewend. Want nu moet je soms beslissingen nemen, kleur bekennen, stappen zetten, knopen doorhakken met alle risico’s van dien. Het waren allemaal goede redenen om in de onzekerheid te blijven hangen.

Ook dan, in het aanvaarden van de consequenties, is het fijn als je je lijf kunt blijven voelen, zodat je blijft doorademen en niet onzichtbaar in een hoekje hoeft weg te kruipen.

Ondersteuning en begeleiding is er in de vorm van een ademtherapeut. Zet de stap om je te laten leiden uit het land van de onzekerheid, in je eigen tempo, op jouw eigen manier (die je natuurlijk nog moet ontdekken, anders had je het allang gedaan).

Begeleiding nodig op het gebied van onzekerheid? Plan een kennismaking met een ademtherapeut.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

‹ Vorig bericht Volgend bericht › Overzicht