Kortademig

05 november 2019
kortademig

kortademig

Wat is kortademig?

Als je sneller gaat ademen dan je van jezelf gewend bent, als je het gevoel hebt niet genoeg lucht binnen te krijgen, noemen we dat kortademig.

Wat zijn de oorzaken van kortademigheid?

De meest voorkomende oorzaak is te hoge inspanning. Dit kan iedereen overkomen. Als je trappen loopt, als je je inspant met sporten of als je een bergwandeling maakt. Bij iedereen ontstaat vroeg of laat het moment waarop de inspanning teveel wordt. Je lichaam reageert dan met hijgen. Maar als je dan ook nog erg gespannen bent, lukt het ademen niet zo goed meer.

Hoe voorkom je kortademigheid?

Regel één is: schroef je inspanning terug als je begint te hijgen. Pas je inzet aan op je ademhaling. Wanneer je dat doet, kan je lichaam wennen aan de inspanning die je levert en meer conditie opbouwen. Misschien kun je een paar weken later dezelfde inspanning wel leveren.

Kan kortademigheid ook gevaarlijk zijn?

Je longen en je hart vormen een eenheid. Als je sneller gaat ademen, gaat ook je hart sneller kloppen. Gaat je hart sneller kloppen, dan ga je ook sneller ademen. Dat is op zich heel positief. Maar als je hart of je longen (of allebei) niet in goede conditie verkeren, dan is hijgen het signaal om het rustig aan te doen. Het is altijd raadzaam om in dit geval een huisarts te raadplegen. Hij kan je doorsturen naar een longarts of cardioloog voor verdere controle.

Wat kun je doen als je kortademig bent?

Als je zeker weet dat je kortademigheid geen medische oorzaak heeft, kun je natuurlijk beter leren omgaan met je ademhaling. Overigens kan ademtherapie ook ondersteunend zijn bij medische klachten met hart en longen. Er zijn verschillende mogelijkheden om beter met je adem te leren omgaan:

Wat zijn de voordelen van goed ademen?

  • Niet meer kortademig
  • Weten wat je moet toen als je toch begint te hijgen
  • Meer rust
  • Meer energie
  • Meer (adem)ruimte
  • Lekkerder in je vel

 

Geef een reactie

‹ Vorig bericht Overzicht