Keelpijn; wat doe je er aan?

31 oktober 2019

We hebben allemaal wel eens keelpijn. Pijn is altijd een waarschuwing. Er gaat iets niet goed, let even op! Hier is meer zorg en aandacht nodig. Heb je een idee hoe het komt?

Hoe ontstaat keelpijn?

Ga na wanneer je keelpijn is begonnen. In wat voor situatie bevond je je toen? Als je je dat niet meer kunt herinneren: wat is er de laatste tijd gebeurd?  Een paar oorzaken van keelpijn:

  1. Overbelasting
    Als je in een omgeving met veel geluid lang en luid moet spreken, kun je daarvan keelpijn krijgen.
  2. Door je mond ademen.
    Als je (te) veel door je mond ademt in een ruimte met droge (airco?) lucht, dan raken je stembanden geïrriteerd.
  3. Verkoudheid en griep.
    Bij ontstoken holtes (sinusitis) kan het overtollige slijm dat uit de holtes in de keel loopt, ook de stembanden irriteren, met veel hoesten tot gevolg.
  4. Stress kan ook op je keel slaan. Doordat je hier gespannen bent, krijg je op den duur keelpijn.

Wat doe je aan keelpijn?

  1. Luider spreken kun je leren bij een stemtherapeut zonder dat je je stem hoeft te forceren. Je kunt ook een microfoon gebruiken.
  2. Stembanden en slijmvliezen horen kletsnat te zijn. Als je (meer) door je neus ademt, wordt de lucht die je inademt bevochtigd, verwarmd en gezuiverd. Dat vinden je stembanden heel fijn. Vind je het lastig om door je neus te ademen, schakel dan de hulp van een ademtherapeut in. Een luchtbevochtiger kan plaatselijk voor veel verbetering zorgen.
  3. Als je een virus hebt opgelopen, kan dat ook je stembanden aansteken. Dan is uitzieken natuurlijk belangrijk. Rust nemen, stoombaden of sauna, kruidenthee drinken met een schijfje gemberwortel. Heb je een verstopte neus, leg dan een doorgesneden ui naast je bed, zodat je toch nog door je neus kunt ademen. Een beetje Vaporub op je bovenlip kan ook helpen om je neus open te houden, maar voelt branderig bij een gevoelige huid.
  4. Stress kan overal spanning geven in je lijf, dus ook op je keel. Zorg voor ontspanning en tijd om je weer op te laden. Een ademtherapeut kan je goed begeleiden om weer tot rust te komen en op een meer relaxte manier te functioneren.
  5. Schrijf je voor de gratis mini-cursus over de stem. Zo kom al veel te weten over de oorzaken van stemklachten.
  6. Lees hier verder over de mogelijkheden voor ademtherapie.

Geef een reactie

‹ Vorig bericht Volgend bericht › Overzicht