Adem Vitaal incompany training

adem vitaal

adem vitaal

Gezonde medewerkers zorgen voor betere resultaten en een betere sfeer op de werkvloer. Werkstress is de nummer 1 reden van (langdurig) verzuim. Het percentage jonge werknemers dat kampt met een burn-out neemt toe. Tijd om aan de bel te trekken. Als werkgever wil je stress op de werkvloer zoveel mogelijk voorkomen: je wilt blije medewerkers en geen torenhoge kosten kwijt zijn aan ziekteverzuim.

Wat kan je doen tegen stress op de werkvloer? 

Helemaal voorkomen is onmogelijk, maar er zijn wel een aantal mogelijkheden om je werknemers in een prettigere omgeving te laten functioneren. Door de werkdruk te verminderen en direct in contact te staan met de werknemers, wordt de kans op uitval kleiner en worden problemen eerder gesignaleerd. Daarnaast kan je als werkgever extra activiteiten organiseren, zoals een teambuilding-dag, wekelijkse sportdag of ademlessen voor je werknemers. Ook wanneer je geen klachten ervaart, kan een dergelijke groepsles erg prettig zijn om je minder te laten meeslepen in de dagelijkse beslommeringen en je energielevel op peil te houden of te verbeteren. Over ademlessen heb je als werkgever wellicht nog niet nagedacht, maar ik vertel je er graag meer over.

Incompany ademtraining voor je werknemers

Adem Vitaal is een groepscursus waarbij we focussen op de ademhaling. Maar, ademen doen we toch gewoon? Ik hoor het je denken. Gelukkig wel, maar het kan zijn dat de manier van ademen zorgt voor een beladen gevoel, meer stress of zelfs benauwdheid en hyperventilatie. Veel mensen houden namelijk onbewust hun adem in tijdens stressvolle situaties, wat ontzettend veel energie kost voor het lichaam. Door te focussen op de ademhaling, zonder deze te forceren, valt er een last van je af. 

Hoe ziet een dergelijke incompany training eruit?

Aan het begin of eind van de werkdag een half uurtje tijd nemen om op adem te komen. Dit kan bij een los Adem Vitaal evenement in de buurt, of als groepstraining met je collega’s. 

Enkele verfrissende ademoefeningen en bezinning op je eigen adem. Hoe zit je er bij? Waar voel je adem bewegen? Waar voel je spanning? Waar voel je stress? Door je bewust te worden van bepaalde zwakheden of beperkingen, leren we in deze ze te accepteren zodat je meer rust gaat ervaren.

We spreken de adem aan door beweging en aandacht. Door te bewegen verandert en zo ontstaat er natuurlijke levendigheid in de ademhaling. Door middel van verschillende bewegings- en ademhalingsoefeningen leer je je adem beter kennen. Misschien raak je in de war: dat is helemaal niet erg. Door erop te gaan letten, twijfel je of je het goed doen. Gaandeweg merk je hoe fijn het is om de ademhaling z’n gang te laten gaan. Want dat is het allergezondst: de adembeweging die in je hele lichaam (vooral de romp) voelbaar is.

Na afloop kan je de draad weer oppakken, terwijl je de spanning en stress achter je laat. Je adem is de leidraad om de dag of de avond rustig en kalm aan te gaan. Je merkt soms pas dat je gespannen bent, doordat je adem onrustig is. Maak er verbinding mee en ga na wat je nodig hebt om je balans te hervinden: gewoon blijven ademen is het beste recept.

Het resultaat na afloop van de training

Bij Adem Vitaal kunnen we niks beloven, maar er is veel mogelijk: meer rust ervaren, beter slapen, meer energie, minder piekeren en een helder hoofd. Maar het werkt ook goed tegen obstipatie, apneu, hyperventilatie, vermoeidheid, chronische (hoofd)pijn en veel (vage) klachten. Doordat je werknemers minder klachten ervaren, zal de sfeer op de werkvloer verbeteren en wordt de kans op verzuim kleiner.

Over de begeleider

Borg Diem Groeneveld

Borg Diem Groeneveld

Borg Diem Groeneveld is al meer dan 25 jaar ademtherapeut en stemtherapeut. Hij geeft adem- en stemcursussen en individuele begeleiding. Ga je door een stressvolle en/of uitputtende periode, dan kan adembegeleiding een steuntje in de rug zijn om je vitaliteit weer aan te spreken.

Zelf de voordelen van ademtherapie ervaren of een incompany training reserveren? Neem direct contact op.