Benauwdheid

08 oktober 2019

Je ademhaling komt lastig op gang, je voelt jezelf niet prettig in een bepaalde situatie. Je moet naar adem happen en hebt het gevoel dat je geen adem meer krijgt.. je voelt jezelf benauwd. Maar wat kun je nou eigenlijk doen tegen benauwdheid en waar komt het vandaan? Je leest het op deze pagina.

Hoe ontstaat benauwdheid?

Bij benauwdheid merken we dat onze ademhaling bemoeilijkt wordt. Als we gespannen raken, dan maakt ons lichaam maakt zich nauw. En dan gaat ademen minder vanzelf. Om uit te vinden waarom je benauwd werd, moet je terug naar het moment waarop het begon. In welke situatie verkeerde je toen? Hoe voelde je je? Kun je je dat moment nog herinneren? Misschien nu niet, maar de volgende keer dat je benauwd wordt, ga dan na in wat voor situatie je je bevindt. Het zal je helpen om in het vervolg beter met deze situaties om te gaan.

Wat is benauwdheid?

Als je je benauwd voelt, dan maak je jezelf klein, je neemt niet volledig je eigen ruimte in. Dan is het moeilijk om nog vrij te ademen en voel je je benauwd. Als je gewoon ademt, dan word je lichaam bij de inademing groter en bij de uitademing kleiner. Dat is een natuurlijk proces, dat altijd doorgaat.  Stress kan ertoe leiden dat we ons klein of zelfs ‘onzichtbaar’ maken.

Wat doe je tegen benauwdheid?

Je kunt heel goed leren omgaan met benauwdheid. Je kunt leren om je ruimte in te nemen. Dat mag echt hoor! Maar niet iedereen is dat gewend. Sommige mensen zijn te bescheiden, te verlegen, te introvert, te angstig om hun eigen ruimte in te nemen. Doet zich een spannende situatie voor, dan maken zij zich klein en voelen benauwdheid. Ademen kost moeite.

Ademhalingsoefeningen tegen benauwdheid

Eigenlijk wil je helemaal niet voelen dat je het benauwd hebt, het moet gewoon over gaan. Maar daardoor wordt het sterker; je bouwt spanning op spanning. Dus ga met je aandacht naar de benauwdheid toe: waar voelt het benauwd (of nauw)? Waar voel je spanning? Op wat voor manier kruip je in elkaar?

Kun je contact maken met het benauwde gevoel in je lijf, ga dan voorzichtig wat bewegen. Kom los uit de verstarring. Houd je adem niet vast. Het maakt helemaal niet uit wat voor bewegingen je maakt. Overdrijf niet, maak kleine bewegingen en volg deze bewegingen in je lijf. Misschien krijg je zin om wat grotere bewegingen te maken of je uit te rekken; goed zo! Rekken en strekken is ook goed om regelmatig te doen, om uit de benauwdheid te blijven.

Kijk naar de volgende video voor inspiratie voor rekken en strekken.

Misschien zijn de aangeboden oefeningen nog te moeilijk voor je of wil je graag je adem verder ontwikkelen. In beide gevallen is individuele begeleiding door een ademtherapeut het beste wat je kunt doen. Maak een afspraak via het contactformulier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

‹ Vorig bericht Volgend bericht › Overzicht