Ademhalingsoefeningen

02 oktober 2019

Wat zijn ademhalingsoefeningen?

Ademhalingsoefeningen zijn bedoeld om je adem te verbeteren. Meestal zijn het simpele bewegingsoefeningen, die de adem lokken. Bewegingen die iedereen gemakkelijk kan uitvoeren. Het zijn bewegingen waarbij je kunt leren om tegelijkertijd te ademen en te bewegen. 

De kern van ademhalingsproblemen ontstaan doordat we in verschillende situaties regelmatig de adem inhouden. Dit kost heel veel energie. Om je adem in te houden, ontstaat er veel spanning op je lichaam. Hierdoor kunnen klachten ontstaan zoals hyperventilatie, benauwdheid of een stressgevoel. 

 

Hoe werken ademhalingsoefeningen?

Ademhalingsoefeningen zijn bedoeld om je adem meer ruimte te geven: meer beweeglijkheid en meer levendigheid. Als je wordt overvallen door benauwdheid, maak dan ruimte; als je je adem inhoudt, geef hem dan weer vrij. Als je buiten adem raakt, neem dan gas terug en kom op adem.
Direct ademhalingsoefeningen met een ademtherapeut uitvoeren? Vul het inschrijfformulier in. 

 

Een simpele ademhalingsoefening

Ervaren hoe je je eigen ademhaling meet aandacht kan geven om daarmee meer ruimte te creëren. Door middel van een simpele ademhalingsoefening starten we bij de basis. 

Ga rechtop staan of zitten. Wrijf je handpalmen tegen elkaar zodat je ze beter gaat voelen. Nu  voelen ze ‘wakker’. Houd dan je handen voor je op borsthoogte, waarbij de handpalmen naar elkaar ‘kijken’. Beweeg je onderarmen en handen langzaam een beetje uit elkaar en weer terug aar elkaar toe, in een rustig tempo. Het doet misschien denken aan accordeon spelen. Wat gebeurt er met je adem? Adem je nog wel? En als je met de oefening stopt, hoe is het dan met je adem?

“Ik heb meteen de manier van ademhalen die ik via Borg zelf geëxploreerd had, uitgeprobeerd en opnieuw voelde ik me zeer snel ontspannen en energiek.” 

 

Het effect van een ademhalingsoefening

De adem reageert op beweging en aandacht. Als we onbeweeglijk zijn en gespannen en we hebben geen aandacht voor ons lichaam, wordt het moeilijker om nog vanzelf te ademen. Door aandacht en beweging herinneren we ons lichaam eraan dat het ontspannen mag blijven en dat de adem zijn gang mag gaan. 

 

Wanneer doe je een ademhalingsoefening?

Eigenlijk kan iedere activiteit een verkapte ademhalingsoefening zijn. Als je aandacht hebt voor je adem, zonder hem te willen sturen, dan wordt de adem al actiever. Maar het is goed om er één of twee keer per dag er even tijd te nemen in contact te zijn met je adem. Je merkt dan vanzelf wel of je nog een oefening nodig hebt. 

 

Hoe kan ik me verder verdiepen in ademhalingsoefeningen?

Er zijn een aantal mogelijkheden om aan de slag te gaan met ademhalingsoefeningen. Zo kan je starten met een gratis online cursus over adem. Na registratie ontvang je 6X om de 3 dagen een mailtje met daarin informatie, vragen en opdrachten. Echt de basics van het ademhalen. Klik hier om je op te geven.

Liever ademhalingsoefeningen uitvoeren door video-begeleiding? Probeer maar:

Je kunt de gehele set video’s met ademoefeningen bestellen. Dat kan hier. 

Ademoefeningen in je eigen tijd en comfortzone zijn fijn, maar om echt van bepaalde klachten af te komen kan het prettig werken om samen te werken met een ademtherapeut. Deze geeft je dan precies de oefeningen die jou helpen meer ontspannen te raken en beter te kunnen omgaan met stressvolle situaties. Geef je hiervoor op via het inschrijfformulier.

Wat zijn de voordelen van ademoefeningen?

  • Ademen gaat minder geforceerd
  • Ademen geeft meer energie
  • Een rustige adem geeft rust
  • Minder snel moe
  • een rustiger hartslag 
  • Doorbloeding is beter
  • Stoelgang verbetert
  • Minder snel buiten adem
  • Conditie verbetert

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

‹ Vorig bericht Volgend bericht › Overzicht