Wat wil je bereiken?

22 februari 2016

Soms vraagt iemand in de les”Wat is het doel van deze oefening?” Beginners stellen nu eenmaal altijd de moeilijkste vragen – en dit vind ik een hele moeilijke vraag. Want ik wil er graag een goed antwoord op geven, maar er is geen goed antwoord op deze vraag. En dat is lastig uit te leggen.
In mijn lessen gaat het erom te ervaren. En iedereen ervaart bij eenzelfde oefeningen iets anders. En ook wanneer je een oefeningen voor de tweede, derde vierde of eenentwintigste keer doet, ervaar je weer iets anders.
Tenminste, als je geen verwachtingen hebt, als je de oefeningen niet als een routinehandeling uitvoert. Om iets te ervaren moet je de oefeningen uitvoeren alsof het voor het eerst is. En als ik zeg welk doel de oefening heeft, ga je niet meer in de ervaring, maar ben je alleen nog maar bezig om na te gaan of je het wel ‘goed’ doet. En dan is het effect weg. Geen ervaring. Hoogstens frustratie.
Mijn ‘hogere’ doel is dat iedere student een ervaring heeft en daarna iets kan vertellen over zijn eigen, unieke ervaring in zijn eigen woorden. Alle ervaringen bij elkaar geven dan een beeld dat het individuele overstijgt.
Waar de ene merkt dat zijn adem meer ruimte heeft gekregen, daar ervaart de ander meer ontspanning. Een derde merkt dat zijn houding is veranderd, een vierde is sloom geworden en een vijfde voelt zich juist energiek, enzovoort.

In de video hieronder begeleid ik je in een hele simpele oefening. Hoe simpeler de oefening, hoe meer je kunt ervaren. Ga je het proberen? Het kost maar twee minuten. Doe de test! Onder de video is ruimte om je ervaring te delen. Ik ben heel benieuwd!

 

Geef een reactie

‹ Vorig bericht Volgend bericht › Overzicht