Hoezo buikademhaling?

26 april 2016

“Je moet toch met je buik ademen?” Dat vragen de meeste mensen mij wanneer ze horen dat ik ademtherapeut ben. Ik moet ze helaas teleurstellen. Ademen doe je met je longen. Longen bevinden zich in de borstholte en niet in de buikholte. En ik heb het niet gauw over de ademhaling, maar wel heel vaak over de adembeweging.
Als we ademen, voelen we en zien we ons lijf bewegen. Zien we de borstkas en de schouders bewegen, dan noemen we dit meestal ‘hoge ademhaling’. Daarvan denken de meeste mensen dat die niet goed is.  Ook al zie je veel nieuwslezers op het televisiejournaal hier hun adem halen. En buikademhaling zou dan de ‘goede’ ademhaling zijn.
Maar ik vind het pas echt ‘goed’ wanneer de adembeweging overal in ons lijf voelbaar is. En meestal zie je dan niet meer zo veel van de adem.
Ooit zeiden twee dames na een concert tegen mij: “Maar u ademt helemaal niet.” Het leek me maar het beste om dit als een compliment op te vatten, maar eigenlijk heerste er een groot misverstand; namelijk dat als je niet zichtbaar en hoorbaar ademt (wat helemaal niet nodig is) je geen lucht kunt binnenkrijgen. Maar dat het niet zo opvalt, is juist een goed teken. Ademen hoeft niet op te vallen, inademen hoeft helemaal niet hoorbaar te zijn.  De adembeweging kunnen we niet alleen in de buik voelen, maar ook in de flanken, in de rug, onder het borstbeen, in de oksels en soms is de adembeweging zelfs voelbaar tot in de ledematen.
Ben je al overtuigd of wil je wel eens iets uitproberen? Hieronder vind je een filmpje om te oefenen met de onderste ademruimte. Hierbij kan de adembeweging voelbaar worden tot in de bekkenbodem (ons zitvlak) en in de heupgewrichten. Misschien is de adembeweging niet meteen voor iedereen voelbaar, maar met liefdevolle aandacht kunnen we de onderste ademruimte weer levend laten worden. En ik verzeker je, dat is een heel aangenaam gevoel.

Een set video’s met ademoefeningen kun je hier bestellen. 

Geef een reactie

‹ Vorig bericht Volgend bericht › Overzicht