een piepstem: wat doe je er aan?

20 mei 2016

Heb jij (wel eens) een hoge, scherpe piepstem? Of ben je wel eens hees? En zou je je stem wel wat warmer willen laten klinken? Ik kan je een paar tips geven die meteen werken.

Je stem wordt vaak wat hoger en scherper van klank als je gespannen bent. Je gebruikt dan eigenlijk alleen je keel en je hoofd om geluid te maken. Als je je hele romp mee laat doen om geluid te geven, dan wordt je stem vanzelf voller van klank.

Stap 1: beklop je borstkas

Begin maar eens met het bekloppen van je borstkas. Beklop de voorkant, de flanken en de delen van je rug waar je nog bij kunt. Voel na. Wat voel je voor verschil?
Laat nu een A klinken op één toonhoogte en klop nog een keer. Deze toon mag niet al te hoog zijn en gemakkelijk te zingen. Hoor dat je stem ook losgeklopt wordt. Klop zachtjes en voel al kloppend naar binnen in je lijf en in je borstkas.

Stap 2: voel de trilling

Leg dan een hand op je borstbeen om de trilling van de klank te voelen. Voel je geen trilling, leg dan je hand wat dichter bij je keel, tot dat je de trilling wel voelt. Voel dat de trilling onder je hand geleidelijk sterker wordt. Doordat je met je aandacht de klank naar je hand stuurt, zet je je borstbeen en je sleutelbeenderen meer en meer in trilling.

Verleg je hand van tijd tot tijd naar beneden tot je hand midden op je borstbeen ligt. Kijk of je ook met spreken de trilling kunt blijven voelen En? Voel je verschil? Hoor je verschil in je stem? Horen anderen een verschil?

Dit is een begin om je stem prettiger te laten klinken voor anderen, terwijl het voor jou waarschijnlijk ook veel prettiger voelt. Misschien is het even wennen om zo te klinken en ben je bezorgd dat je boos of somber overkomt. Maar over het algemeen ervaren we een lage stem (van een ander) als rustiger en meer vertrouwen wekkend. Overigens zijn dit ook prettige oefeningen om te doen wanneer je (nog) geen last hebt van je stem. Vaak gaat je stem dan wat voller en donkerder klinken.

Controleoefening

Ga af en toe als je aan het praten bent of aan de telefoon, nog eens met je hand naar je borstbeen: voel j nog trilling? Komt hij weer terug als je hand er een tijdje ligt of moet je nog eens de oefening herhalen. Een mooie aanvulling is de video hieronder met een oefening om te neuriën.

De serie van 6 video’s met klankmeditaties is hier te bestellen

 

Geef een reactie

‹ Vorig bericht Volgend bericht › Overzicht